woensdag 2 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 17 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Zandweerd.

Ik wil meer weten van het zwarte gat. Hoe het eigenlijk werkt. Het is een hele oude zon, dat weet ik al van een vriend van papa. Ik wil er niet naartoe. Eng! Maar ik wil  het wel weten.
Noa, 7 jaar

Ik lees. Alles. Hele dagen. In een andere wereld zitten. Alles vergeten. Het enige dat  ik dan dus nog wil weten is ‘hoe het verder gaat’.
Wendy, 31 jaar

Ik ben geïnteresseerd in wereldontwikkeling. Hoe landen en continenten zich ontwikkelen. Op het gebied van de landbouw, de zorg, de hele politiek maatschappelijke situatie. Ik heb een administratieve functie gehad binnen het ontwikkelingswerk in Brazilië, Zambia, Zuid-Afrika. In die landen ben ik extra geïnteresseerd.
Bert, 69 jaar

Dinosaurusboeken. Ik wil weten van Rex. Van zijn botten van binnen.
Sem, 5 jaar 

Ik ben nieuwsgierig naar de hamster. Hoe die in zichzelf leeft. Hoe die denkt, wat ie leuk vindt om te spelen. Mijn hamster is wel heel sportief, elke avond  rent hij in een van de radjes! Ik denk wel dat beesten kunnen denken, zo van: oh, dat is een leuk baasje, daar wil ik bij blijven…
Julia, 8 jaar

Ik kijk gewoon naar mijn konijn en daarom weet ik dat hij avonturen leuk vindt. Hij gaat dus weglopen. Hij houdt er ook van om een stukje witlof (15 cent) in een w.c rolletje te doen en dan daarmee aan de slag te gaan. Rollen en dat het er dan uitvalt en dat ie het dan op mag eten. Hij is ook wel eens stiekem naar mijn kamer gelopen ’s nachts.
Noa, 8 jaar

We zijn altijd wel bezig, wandelen, lopen, fietsen. Lekker buiten. In beweging. We zijn dus eigenlijk vooral benieuwd naar het weer. Kunnen we erop uit? Verder… tja, ik kijk naar voetbalwedstrijden op televisie. Voor- en nabesprekingen doe ik niet aan, dat geouwehoer! Het gaat om de beweging.
Mevrouw Metz, 80 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten