maandag 7 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 24 september. Toen stond de Gele Verhalenbus bij het Winkelcentrum de Boreel.

Ik studeer biochemie in Amerika en ben hier nu twee jaar op zending voor mijn kerk. Veel mensen zeggen dat wetenschap en geloof niet samengaan. Ik vind het superinteressant om te kijken hoe ze wél kunnen samenwerken. Ik zou bijvoorbeeld willen onderzoeken of wonderen wetenschappelijk verklaard kunnen worden.
Garrett, 19 jaar, Utah

Ik heb interesse in wereldtalen, maakt niet uit wat. Geschiedenis en talen. Meer specifiek: vooral oorlogen en van oorlogen vooral de Tweede Wereldoorlog. Dat komt ook doordat mijn moeder en mijn opa er enorm veel over lazen. En zelf denk ik dat je in oorlog kan zien hoe mensen zijn. Hoe ze dan handelen en waarom, dat zijn ze echt, zonder masker.
Tanner, 20 jaar Virginia
 
Ik studeer facility management. Ik vind het boeiend van alles te weten over wat er bij een bedrijf achter de schermen moet gebeuren om het hoofdproces te laten draaien. Dat er bij een kantoorpand  bijvoorbeeld  beveiliging is, catering, dat er schoongemaakt wordt. Dat alles goed loopt.
Leon, 19 jaar 

Wat gaat de toekomst brengen? Is er straks nog wel pensioen? Gaat het allemaal wel goed komen? Ik denk ook wel eens: als er geen geloof was, was er dan ook oorlog geweest? De meeste oorlogen draaien om politiek en geloof. Iedereen moet in vrede met elkaar leven volgens de Bijbel, en Koran en dat soort boeken, maar schijnbaar kunnen ze het zelf niet.
Peter, 41 jaar

Ik ben op dit moment nieuwsgierig naar de toekomst van de sociale media. We zitten in een wereld waarin we heel veel delen. Hoe ga je daar als bedrijf, en als persoon mee om? In mijn bedrijfsstage onderzoek ik hoe je mensen mee kunt laten denken over je bedrijf. Ik volg blogs van mensen uit mijn expertise groep. Ik duik in de boeken. Het laatste wat ik heb opgezocht gaat over Pinterest, een social media waarmee je afbeeldingen kan delen.
Ivo, 22 jaar

Ik zou wel eens willen praten met Sir Cam Robertson. Hij heeft  het gevoel dat het schoolsysteem van nu, de creativiteit, het talent van kinderen niet omarmt maar juist tegenhoudt. Dat spreekt me aan. Vroeger tekenden we allemaal en nu kunnen we het niet meer. Onderwijs zou veel meer moeten gericht zijn op talent van kinderen.
Ivo, 22 jaar

Ik vond voetbal eerst heel erg leuk maar toen kwam een voetbal heel hard in mijn buik en toen wilde ik niet meer op voetbal.
Edo, 5 jaar

Wat gebeurt er als twee zwarte gaten op elkaar botsen?
Ingeborg, 12 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten