vrijdag 4 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 24 september. Toen stond de Gele Verhalenbus bij het Winkelcentrum de Boreel.

Hoe werkt de motor van een auto? Het is voor mij de meest kernachtige en basale vertaling van moderne techniek en daarom vind ik dat ik dat moet weten. Ik neem me altijd voor om een boekje daarover mee te nemen op vakantie. Het is er nog steeds niet van gekomen. Maar voor ik dood ga…zeker weten!
En nog iets: hoe werkt het vrouwenbrein?
Pieter, 59 jaar

Wat nu gelijk bij me opkomt: waar zijn ándere mensen eigenlijk nieuwsgierig naar?
Maar ik ben ook nieuwsgierig naar de verschijnselen om me heen. Als klein kind vond ik de wereld, het heelal te groot. Best wel eng en vreemd. In mijn studie natuurkunde zoek ik  verklaringen. We zijn nu bezig met de wetten van Newton. Actie = reactie. Daarover heb ik nog geen vraag. Ik kijk eerst een tijdje de kat uit de boom.
Floris, 16 jaar

Hoe verdoezelt de mens de waarheid? Hoe doen de hersenen dat? Dat je soms dingen lijkt te hebben ervaren die in werkelijkheid heel anders waren. Wat is bewustzijn precies? Waar wordt het door bepaald en beïnvloed? Is er eigenlijk wel objectieve waarheid, of maakt iedereen zijn eigen verhaal? Dat soort dingen boeit me enorm.
Thea, 68 jaar

Ik heb in Ecuador een scriptie geschreven over internetgebruik door Ecuadoriaanse exploiteurs. Wat ik eruit overgehouden heb is dat ik naar het buitenland wil. Er is meer dan de ‘rechttoe rechtaan’ manier van leven zoals in Nederland. Dat wil ik meemaken. En dan wil ik ook nog wel weten hoe ze in Ecuador gebruik maken van de sociale media. Ze doen het massaal, maar is het effectief?
Rene, 24 jaar

Kinderen, mijn kinderen, alles van kinderen, dat is mijn leven, daar wil ik gewoon alles van weten. Lezen heb ik geen tijd voor, ik praat erover met een vriendin. Hoe ik alles moet doen bijvoorbeeld zodat ik naast mijn werk meer tijd over hou voor de kinderen.
Annemarie, 41 jaar

Deze vraag is eigenlijk te moeilijk. Daar moet eigenlijk een weetdeskundige een antwoord op geven. Mijn vraag is: hoe komt de lucht? Ik bedoel, ik weet wel dat de bomen lucht maken, maar hoe komt dat andere dan? Je moet al die lucht toch samenvoegen? Een sigaretje of een hele fabriek doen er ook weer iets in, maar dat is niet echte lucht, dat is vies, en dat is dus óók niet de samenvatting.
Tinka, 7 jaar

Waarom is chocola niet eerder uitgevonden? Dat had ik de mensen eerder ook wel gegund.
Anniek, 10 jaar

Waarom hadden ze in de middeleeuwen van die gekke kleding? Van die plofkleren en wijde rokken? Toch helemaal niet mooi?
Jet, 11 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten