dinsdag 1 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 17 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Zandweerd.

Poëzie, taal, literatuur, muziek. Hoe menselijke emoties daarin tot leven komen, uitgedrukt kunnen worden. Dat interesseert me, daarin ben ik op zoek naar herkenning. Mensen die wat te vertellen hebben over het leven. Van Robert Macfarlane las ik over zijn reis langs oude wandelwegen in Groot- Brittannië. Zoals hij het beschrijft, maak je het echt mee. De inhoud is boeiend: ik wil er van wandelen, maar ik beleef ook plezier aan de poëtische stijl.
Gerard, 55 jaar

Opvoeding, de zorg voor het kind in het onderwijs, hoe de politiek naar het onderwijs kijkt, daar focus ik op. Ik werk als remedial teacher. Juist omdat een kind zo snel, soms te snel, een etiketje krijgt opgeplakt, wil ik alles weten over autisme, ADHD. Ik wil diagnoses kunnen onderbouwen. Niet zomaar een beetje op mijn gevoel afgaan.
Dineke, 30 jaar

Rock! Om lekker af te reageren van mijn werk. The Stones, Deep Purple. Het mag wel een beetje melodieus zijn, maar niet té soft natuurlijk! Ik weet er veel vanaf omdat ik al vanaf mijn 12e jaar al liefhebber ben. Nou dan weet je het wel hoor, waar je moet zoeken. Het laatste wat ik heb aangeschaft is een boek over de geschiedenis van Kiss.
Freddy, 50 jaar 

Mijn interesse ligt in de vormgeving. Van alles. Volgens mij is dat al heel lang zo. Ik geef wel eens de schuld aan het feit dat ik kleurenblind ben. Als iemand het over een mooie rode bloem heeft, moet ik kijken naar de vórm om te kunnen onthouden wat ‘die mooie rode bloem’ is. De vorm is mijn sleutel. Het laatste dat ik onderzocht heb is hoe ik een tafel ergonomisch verantwoord kon maken.
Erik, 45 jaar

Ik ben geïnteresseerd in mensen. En doordat ik veel met mensen doe en praat, hoor ik over van alles en nog wat. Vroeger in mijn werk als postbode heb ik ook heel wat mensenkennis opgedaan. En niet alleen mensenkennis. Als er ergens een koe moest kalven of als het hooi voor de regen uit naar binnen moest: ik zette de postfiets aan de kant en ik ging helpen. Op die manier kom je ook heel wat te weten hoor!
Tonny, 79 jaar

Ik ben benieuwd naar alles wat er in mijn nabije omgeving gebeurt. Het regionale nieuws in de krant, de natuur om me heen, de planten die er groeien. Ik kom van het platteland, misschien komt het daarvan. Dit weekend kwam ik in Nijkerk iemand tegen die had het over de papegaaienplant. Daar had ik nog nooit van gehoord. Dat ga ik thuis dan gelijk opzoeken.
Betty, 62 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:             


Geen opmerkingen:

Een reactie posten