zaterdag 5 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 24 september. Toen stond de Gele Verhalenbus bij het Winkelcentrum de Boreel.

Hoe krijg ik een vrouw? Ze lopen steeds weer na een paar maanden weer weg. Misschien is dus mijn vraag hoe hóu je een vrouw? Haha! Hoe krijgen mensen het voor elkaar om twintig jaar met dezelfde vrouw te blijven? Hoe blijft dat nou spannend?
Dirk, 67 jaar

Oud zilver. Ik wil me in de verschillende stijlen verdiepen, ze herkennen, oude merken opzoeken. Bijvoorbeeld de zilveren sieraden van de Amsterdamse school, een eenvoudige mooie stijl uit de periode tussen de twee wereldoorlogen. Je kan zien hoe het gemaakt is, daar hou ik van. Helaas is het een beetje ‘uit’. Alles verandert, smaak verschuift. Dus nu ben ik ook nieuwsgierig naar wat mensen vandaag de dag dan wel mooi vinden!
Nico, 69 jaar

Ik zoek alles over de oude Westraven pottenbakfabriek. De fabriek is opgedoekt  maar ik verzamel de tegeltjes. Heel simpel, eerlijk. Mooie kleurtjes en randjes.
Wim, 70 jaar

Wat drijft de mens? Wat motiveert hem, wat zorgt ervoor dat ie vooruit wil? Ik denk zelf dat het heel verschillend kan zijn, daarom ben ik er dus nieuwsgierig naar. Ik lees boeken. De laatste over Rusland. Tja, wat díe mensen drijft… Ik las: ‘Rusland kun je niet begrijpen, Rusland kun je alleen geloven!’
Sietse, 24 jaar

Ik wil meer weten over mensen met dementie. Hoe beleven zij de wereld? Ik wil ze beter begrijpen. Ik lees, ik ga naar lezingen, van alles.
Janneke, 23 jaar

Hoe kan ik het beste omgaan met mijn adhd? Dat vind ik wel belangrijk. Via internet kom ik wel wat te weten. Van deskundigen en van andere mensen die het ook hebben.
Rachel, 17 jaar

Wonen er mensen op Mars? Ik hoop het wel. Ik denk dat ze kleiner zijn, maar verder wel ogen en vlees en botten en zo hebben.
Bram, 9 jaar

De grond zegt heel veel over onze historie over onze ‘roots’. Ik zou als het kon alles overal wel af willen graven! Intrigerend. Het gaat me niet alleen om archeologische vondsten, maar ook om de grondstoffen, de fossiele brandstoffen, het water. Hoe kunnen we het benutten, de grond waar we op staan en waar we van leven?
Vader van Bram, 41 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten