maandag 9 maart 2015

Cursiefjes in de Kroeg, intiem en overdonderend

'Wacht maar tot je slaapt rotzak, dan smeer ik teer op je kloten!' Andy Fierens tettert de woorden in het gezicht van een man die nietsvermoedend Bierencafé De Heks binnenkomt. Overdonderd neemt hij plaats op de dichtstbijzijnde kruk, realiseert zich wat er aan de hand is en luistert daarna met plezier naar de rest van het optreden van de Vlaamse dichter/performer. Hilariteit bij het overige publiek dat trouwens verre van nietsvermoedend was. Ze waren allemaal heel bewust afgekomen op de derde editie van Cursiefjes in de Kroeg.

Andy Fierens aan het werk in Café de Heeren op de Brink
Alle zes, want het aantal toehoorders was aan het begin van het eerste van de vijf optredens nog niet groot. Dat, in combinatie met het ontbreken van een microfoon, maakte het wel tot iets bijzonders. Fierens bewoog zich al dichtend door de kroeg en kwam soms angstvallig dichtbij met zijn rake, harde, af en toe zelfs schokkende, maar bovenal humoristische gedichten.

Mazzel
Voor mij als begeleider was het gelijk duidelijk dat ik een geweldige middag tegemoet zou gaan. Al zou hij elke keer hetzelfde doen, de uitdrukking op de gezichten van de mensen zouden me zeer gaan vermaken. Andy bracht bij elk optreden minstens één nieuw gedicht. Favoriet was wel het stuk met daarin de eerste zin van dit blog. Het heet 'Mama's en Papa's' en komt uit zijn laatste bundel Wonderbra's en Pepperspray waarin de wat meer toegankelijke werken staan (in vergelijking met Grote Smerige Vlinder). Het gedicht kunt u hier lezen of beter nog, hier bekijken. Een journalist van de Stentor was erbij toen Fierens het gedicht voordroeg in COC-café Fabulous en maakte er een opname van.

Moeder met dochters uit Twente, Groningen en Deventer
genieten zichtbaar van de optredens
Pech
U begrijpt het, u heeft iets gemist als u niet geweest bent. Net als ik trouwens, want hoewel mijn middag goed was met de dichter en vooral ook oprecht vriendelijke en geïnteresseerde Andy Fierens (meer dan statistisch oké) heb ik natuurlijk alle andere optredens niet mee kunnen maken. Die van Tosca Niterink & Anita Janssen, van Phillip Huf, Sanneke van Hassel & Ton Rozeman en die van Asis Aynan.

Met die laatste ging onze kersverse directeur Alice van Diepen op stap:
Een Haarlemse schrijver
Bij ‘Cursiefjes in de Kroeg’ mocht ik mee als begeleider van Asis Aynan, schrijver van zeer korte verhalen. Omdat ik bij ieder café de schrijver moest inleiden had ik me ingelezen en zijn bundel ‘Veldslag’ gelezen. Ik ontdekte dat zowel Asis als ik in Haarlem onze jeugd hebben doorgebracht. Weliswaar zit er 20 jaar in tijd tussen, maar omdat we beiden op katholieke scholen hebben gezeten voelde ik een zekere verwantschap. Asis gebruikt zijn Nederlands Marokkaanse achtergrond bij het schrijven over allerlei gebeurtenissen uit het dagelijks leven;  ouders, familie, liefde, school. Mooi vond ik het verhaal over de lagere school waar hij zich, met het zelfgebakken brood van zijn moeder, ongemakkelijk voelde omdat alle kinderen uit zijn klas de ‘gewone’ boterhammen in hun lunchpakketje hadden zitten.
Bijna een privémoment: Asis Aynan(midden) en zijn publiek
Het was heel apart om samen met hem langs vijf Deventer kroegen te lopen. Iedere kroeg z’n eigen sfeer en eigen publiek. We hadden trouwens wel een flinke concurrent. Het prachtige lenteweer zorgde ervoor dat de meeste mensen buiten zaten en de opkomst binnen wat tegenviel. Voor de sfeer maakte het trouwens niet uit, Asis kon zowel met kleine gezelschappen als grotere groepen prima omgaan. Zelf vond ik het wel grappig om vijf keer min of meer hetzelfde verhaal te horen. Je realiseert je dan dat je iedere keer toch weer anders luistert en details hoort die je de keer ervoor niet hoorde. En ook Asis ging iedere keer net even anders te werk, de ene keer aangevuld met een gedicht, de andere keer met een nagesprek waarin hij meer vertelde over zijn schrijverswerk en zijn islamitische achtergrond. Het was een bijzondere ervaring deze stralende zondagmiddag in de kroeg met cursiefjes. 
Meer
We zijn het eens, we mogen terugkijken op een mooie dag waar iedereen hard aan gewerkt heeft. De schrijvers, de organisatie van de Deventer Boekenweek, de medewerkers van de bibliotheek en de vele vrijwilligers. En het is nog lang niet op. De Boekenweek duurt nog tot en met 15 maart. Kijk op www.deventerboekenweek.nl voor het volledige programma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten