vrijdag 29 mei 2015

Zomerfeest Huis der Taal

Afgelopen dinsdag was ik uitgenodigd bij het zomerfeest van Huis der Taal. Er was geen zon te zien en de dreiging van regen hing in de lucht. Op de fiets naar het Havenkwartier vroeg ik me af of er wel belangstelling voor zou zijn. Eenmaal aangekomen bij DOKH2O werd direct duidelijk dat het mindere weer absoluut geen invloed had op de opkomst van taalmaatjes en deelnemers. Zo’n tachtig mensen hadden hun zonnigste gezicht op gezet en met een barbecue buiten, grote parasols en ijs van Talamini erbij, was het met recht een zomerfeest. (Voor de lezers die niet precies weten wat Huis der Taal doet verwijs ik naar de informatie op onze website www.obdeventer.nl waar in het blokje rechts informatie te vinden is.)

Teams van taalmaatjes en deelnemers hadden salades en andere lekkernijen meegenomen voor de maaltijd en de ‘feestcommissie’ zorgde voor de rest. Doel van het zomerfeest is om alle vrijwilligers te verwennen voor hun belangeloze inzet en om gezellig met elkaar samen te zijn. Huis der Taal is een vrijwilligersorganisatie die met heel weinig middelen rondkomt, dus ook voor het zomerfeest werd een beroep gedaan op ondernemers die tegen gereduceerd tarief eten, drank of, zoals DOKH2O onderdak konden bieden. De coördinatoren, Hanneke Nutbey en Germaine Trooster hadden het fantastisch voor elkaar en heetten iedereen welkom. Hanneke vertelde dat er 31 nationaliteiten aanwezig waren die avond en dat er in totaal 70 duo’s van taalmaatjes en deelnemers zijn op dit moment. Ik sprak met een aantal taalmaatjes en verschillende deelnemers uit Engeland, Bosnië, Turkije en Ghana. Iedereen deed z’n best om Nederlands te spreken, hoe moeilijk dat soms ook was. Je realiseert je weer even hoe ingewikkeld een taal voor een nieuwkomer is.

Met de hele groep gingen we naar buiten voor de groepsfoto, die op de website van Huis der Taal te vinden is.

Zelf maakte ik snel van de gelegenheid gebruik deze bijzondere groep vlak voor het ‘officiële’ moment op de foto te zetten. Ik maak gebruik van dit medium om een compliment uit te delen aan Hanneke en Germaine, voor de organisatie van het zomerfeest, maar ook en vooral voor de professionele coördinatie van Huis der Taal. Hulde!

Alice van Diepen
directeur
avandiepen@obdeventer.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten