dinsdag 14 augustus 2012

Theatraal met de billen bloot

Het is een van mijn mindere kwaliteiten, dingen voor mezelf willen houden. Dat is niet zo handig als je werkt bij een bibliotheek, een organisatie die erom bekend staat juist dingen te willen delen. Wilt u een boek, ja hoor, leen het maar, een cd, dvd of misschien liever een goed advies, bij de bieb dragen ze alles aan.

Een andere kwaliteit van me (minder of beter, daar mag u over oordelen): overdrijven. Want natuurlijk sta ik achter het werk van de bibliotheek en dat draag ik ook uit. Soms op manieren die ik liever voor mezelf zou houden omdat ik er onzeker over ben. Een blogbericht schrijven bijvoorbeeld, dat doe ik liever niet. Geef ik mezelf bloot, vind ik moeilijk. Daar is dus de nuance. Wat ik moeilijk vind, deel ik niet graag, vind ik eng. Kun je kritiek op krijgen, brrrr heel kwetsbaar.

Rare hoed of gitaar
U vraagt zich af, waar wil ze heen! Theatraal Voorlezen voor kinderen, daar wil ik heen. Als je dat gaat doen ben je dus heel kwetsbaar. Dan sta je voor een groepje onbekende kinderen en vertelt een verhaal met extra’s. Een rare hoed op, een schort voor, met een gitaar of wat je ook maar mee wilt nemen.

Onze directeur is er gek op. Hij speelt al langer dan ik hem ken theater en hij wilde heel graag Voorlezen Plus introduceren in de bibliotheek. Van één keer in de week een uurtje op zondag in de bibliotheek aan de Brink is het idee in zijn hoofd al uitgegroeid tot een heuse VoorleesBrigade. Groepjes vrijwilligers trekken met een gele oldtimer bus door de stad om op locatie kinderen op een theatrale manier voor te lezen.

Nou wil ik al langer dan de directeur mij kent theaterlessen volgen. En ook weer niet. Daar geef je je bloot, dat is kwetsbaar dus eng. Soms moet je dingen doen die een klein beetje je grens overgaan. Die zijn eng en spannend en daar krijg je een kick van. Over de kop in de Python of de eerste keer zoenen met een potentiele liefde. Waar precies de kick van het eerste keer Theatraal Voorlezen aan kinderen ligt…? Maar ik kan u vertellen, het was een kick.

Toepasselijke titel voor mijn
eerste theatrale optreden :)
Die eerste keer
Tijdens de Deventer Boekenmarkt hebben we met z’n drieën voorgelezen. Om en om aan overigens niet al te veel kinderen. Een boekenmarkt is niet dikbezaaid met kinderen dus de verwachting op dat vlak was ook niet al te hoog gespannen. Om eerlijk te zijn vond ik het wel prettig. Kon je rustig uitproberen wat je in een workshop geleerd had. Voor mij was de Huiskamerbioscoop van de bibliotheek aan de Brink de plek om te zijn. Op de muur keken kinderen naar een digitale versie van een prentenboek. Ik mocht het verhaal vertellen, met een beetje theater.

In jaren was ik niet zo gespannen geweest. Ik ging iets delen waarvan ik verre van zeker was dat het de moeite waard zou zijn, en kinderen staan erom bekend te zeggen wat ze vinden. Die van mij zeiden niet veel, ze keken alleen maar en ze luisterden. De wat ouderen hadden wel commentaar, want hoe kan een pissebed nou brievenschrijven en spoken bestaan toch helemaal niet.

Verder broeden
Natuurlijk was er van alles op mijn optreden aan te merken. En ook de andere vertellers waren amateurs, maar het eerste ei is gelegd. Er is een basis om op te broeden en ik heb er vertrouwen in dat er iets moois uit de schaal gaat breken. Die VoorleesBrigade gaat er vast komen. Hopelijk uitgerust met heel veel vrijwilligers die de straten van Deventer intrekken en op brinken en (school)pleinen van voorlezen een theaterstukje maken. Ik zal niet verder komen dan de zondagen in de Bibliotheek aan de Brink. Zo hou ik het toch nog een beetje voor mezelf.

----------------o0o-------------------

 Vertelfestival

Wilt u vast een voorproefje, kom dan zondag 2 september met al uw kinderen naar de Bibliotheek op de Brink. Van 11.00 uur tot 16.00 uur staat alles in het teken van vertellen. Jacques Vriens brengt prachtige sprookjes en de eerste Theatrale Voorlezers presenteren zich. Muzikaal wordt het festival opgefleurd met de Kom van dat dak af Band en Danstheater ZIRR.

Kijk hier voor het totale programma. Hieronder ziet een schema van de activiteiten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten