dinsdag 30 september 2014

Iedereen wint bij de bibliotheek...

Op 1 september mocht ik starten als interim directeur in Deventer.  Eind augustus stopte Jos Debeij, voor velen in Deventer een bekende en hij heeft veel betekent voor de bibliotheek, voor de culturele instellingen en voor vele burgers in onze mooie stad. Na een afscheid met alle collega’s nam hij op 1 oktober nog officieel afscheid van de stad. Met alle verdiende lof. Totdat er een echte nieuwe directeur is, neem ik zijn taken waar en dat is een waar genoegen.

Zo opende op mijn eerste werkdag de nieuwe bibliotheek in Diepenveen. Van een eigen pand zonder samenwerkingspartners naar een mooie nieuwe locatie met volop samenwerking in de Hof van Salland. Het tekent hoe de bibliotheek vernieuwt: bijna nergens zitten we meer alleen in een pand, overal werken we samen met partners. En door die partners kunnen we vaak ook ruimer open dan voorheen.
Een paar dagen later ben ik bij het Vaders Voorleesrecord. Bijna 150 mensen – waaronder 50 (groot)vaders – wonen  dit bij. Het Vaders Voorleesrecord is in het leven geroepen om in heel Nederland aandacht te vragen voorlezen, vooral door vaders. Voorlezen is van vitaal belang voor kinderen en bepaalt mede hoe goed kinderen leren omgaan met taal. En natuurlijk is samen voorlezen ontzettend goed voor de band tussen ouder en kind. En tot slot is het natuurlijk gewoon ontzettend leuk.

En zo gaat het elke dag door: elke dag is er wel iets te beleven in één van de vele vestigingen in Deventer. En dan hebben we het nog niet over het feit dat in Deventer bijna één miljoen boeken, DVD’s, luisterboeken en andere media worden geleend. Of dat elke week vele mensen worden geholpen met vragen rondom welzijn, wonen en zorg.
De afgelopen week had ik mijn eerste vergadering met de Raad van Toezicht. Het was al laat en ik dacht dat ik wel de laatste zou zijn die het pand zou verlaten. Achterin de bibliotheek brandde nog licht: de cursus voor voorlezers van de Voorlees Express - een project waarin we gezinnen helpen met voorlezen – was net afgelopen. De zaal moest nog even opgeruimd en we verlieten de bibliotheek. Waren wij dan echt de laatsten? Nee, in een kleine ruimte brandde nog licht: de studio van Deventer Radio en Televisie en zij waren nog bezig met hun verslag. Go Ahead speelde tegen Feyenoord in de rondes om de KNVB-beker. Go Ahead won met 2-0.  Dat gebeurt niet iedere dag, zagen we helaas een paar dagen later.

Van voetbal wordt soms gezegd dat het de belangrijkste bijzaak van het leven is. Lezen kon wel eens één van de belangrijke hoofdzaken zijn. En daarin zag ik een maand vol winnaars: inwoners van Diepenveen, vaders die voorlezen en hun kinderen natuurlijk, gezinnen die meedoen met de Voorlees Express, burgers die de Wijkwinkel bezochten en nog vele andere.
Ik vind het leuk dat u lid bent van dat winnende team. Dus laat de Kinderboekenweek maar komen. Lijkt me een schot voor open doel!

Mark Deckers

Foto's: Jan Hoogenberg & Bibliotheek Deventer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten