donderdag 6 september 2012

Het rode potlood


Weet u al op welke partij u gaat stemmen op 12 september? Ik vind het nog niet zo makkeljk een goede keuze te maken. Debatten tussen lijsttrekkers, verkiezingsspotjes, kamerleden die ik zomaar op de zaterdagse markt op de Brink tref : er wordt veel georganiseerd om me over de streep te trekken. Dát ik ga stemmen staat vast, ik wil mijn democratisch recht graag gebruiken. Maar op wie?
De Stemwijzer moet uitkomst bieden. Gelukkig heeft mijn bibliotheek een grote computer beschikbaar waarop niet alleen deze website maar ook Welke partij past bij mij staat voorgeprogrammeerd. Ik ga beide proberen. Hé : er is ook een verkiezingskrant beschikbaar op de site. In gewone taal, staat erbij. Dat zou elke politicus toch moeten doen. In eenvoudige taal uitleggen waar de partij voor staat.
Dan de start : moet er een acceptatieplicht komen in het bijzonder onderwijs? Daar heb ik de toelichting bij nodig, voor mij is dit in ieder geval geen belangrijk onderwerp. Mogen er nieuwe kerncentrales gebouwd worden? Dat is zo te beantwoorden. Pensioenleeftijd, hogere BTW op vlees, minimumstraffen invoeren, internetfilters, orgaandonatie : zijn dit de items die bepalend zijn voor mijn keuze?
Ah : moet er bezuinigd worden op kunstsubsidies. Daar kan ik zeker wel wat invullen. Of vallen de bibliotheken daar niet onder? Ik ben benieuwd wat de kleinere partijen erover in het programma hebben staan. Dan de uitkomst : het geeft in ieder geval wel een richting aan. Het echte kiezen zal ik toch zelf moeten doen. Gelukkig heb ik nog een paar dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten