zaterdag 7 februari 2015

Scootrijders in de bibliotheek

Hoe toegankelijk is onze bibliotheek? Dat is een vraag die ik mij met regelmaat stel. Een bibliotheek voor alle inwoners van de gemeente Deventer moet wel ook echt bezocht kunnen worden door al die inwoners. Gelukkig is dat in het algemeen geen probleem. Na de herinrichting van de vestiging aan de Brink kreeg ik echter een klacht van twee  scootmobielgebruikers: “U heeft alle boeken boven gezet!” Dat was aanleiding om met die twee klanten in gesprek te gaan. Twee goede gesprekken waarin we wederzijds begrip kregen voor elkaars situatie. Zij voor het gebouw met zijn beperkingen, ik voor de scootmobielgebruikers die letterlijk tegen obstakels aanreden.

Stokvisrijders laten zien hoe toegankelijk
de Bibliotheek Centrum is voor scootmobiels 
Hoe vergaat het andere ‘scootrijders’ in deze vestiging met meerdere verdiepingen? Hebben zij misschien ideeën ter verbetering? Deze vraag legde ik voor aan Scootmobielvereniging De Deventer Stokvisrijders. Graag namen zij de uitnodiging aan eens op bezoek te komen en 5 februari sprak ik met drie leden en de secretaris van de vereniging.

Drempels
Amper binnen werd het eerste kritiekpunt geuit: niet iedere scootrijder kan bij de knop om de invalidendeur open te maken. Ook vergt het wel enige rijervaring om de volgende deur door te komen: men moet namelijk stoppen op de helling en wachten tot de tweede deur open is; de hellingproef zeg maar.
Na de koffie zijn we een rondje door het gebouw gereden. Nou ja, niet allemaal: één van de heren past niet met zijn scootmobiel in de lift. Gelukkig was hij in staat om met ons mee te lopen.
Het is belangrijk om in langzame stand te rijden, maar de scootrijders die met de lift naar boven kunnen, kunnen overal komen. We bezoeken het StOK (Kinderboekenleenmuseum) op de eerste verdieping en praten nog wat na aan een tafel achterin op de tweede verdieping.

Wat een enthousiaste mensen en wat organiseert de vereniging een mooie activiteiten voor de leden!
Wat de bibliotheek kan doen om de toegankelijkheid te verbeteren? Ik heb een aantal ideeën opgedaan en ga mijn best doen die uit te voeren. Ik houd u op de hoogte.

Werelden
Staan nu echt alle boeken boven? Nee, gelukkig niet. Alle boeken zijn verdeeld in drie ‘werelden’, interessegebieden, inderdaad op de eerste en tweede verdieping. Op de begane grond wordt echter een doorsnee van iedere wereld gepresenteerd op tafels. Wisselende presentaties waarmee we laten zien wat er zoal te lenen is in de bibliotheek. Mocht u op de tafels niets van uw gading vinden en u bent niet in staat om naar boven te gaan, spreek dan één van mijn collega’s aan om u te helpen. Ook is het mogelijk om via onze website zelf te reserveren, het boek wordt dan voor u klaar gezet op de begane grond.

Babette Granberg, teammanager

Geen opmerkingen:

Een reactie posten