donderdag 26 februari 2015

De kop is eraf

Mijn eerste vier weken als directeur van de Bibliotheek Deventer zitten erop. In de trein vanmorgen zag ik uit naar het zicht over de IJssel met een licht ochtendzonnetje. Ik voelde al een verbondenheid; bij deze stad ben ik in vier weken tijd een beetje meer gaan horen dacht ik. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat directeur zijn van een bibliotheek ook betekent dat je je actief met de stad en haar inwoners bezighoudt. Niet alleen omdat de inwoners van Deventer er dagelijks gebruik van maken, maar ook omdat wij als bibliotheek goed in gesprek moeten zijn met hen om te horen wat er nodig is en op welke manier wij kunnen inspelen op behoeften in de stad. De tijd dat een bibliotheek een eilandje was waar je in alle rust boeken kunt brengen en zoeken ligt ver achter ons. Natuurlijk zijn de boeken er nog en is het nog steeds een kernfunctie van de bibliotheek. Maar inmiddels zijn er heel veel andere functies waarom je de bibliotheek zou kunnen bezoeken, die voortkomen uit behoeften in de stad. Zo is de Bibliotheek Deventer bijvoorbeeld heel actief in het maatschappelijke en culturele domein. De Wijkwinkels, waar bewoners terecht kunnen voor vragen over wonen, welzijn en zorg,  vormen een integraal onderdeel van de bibliotheek. In het Taal-Digipunt kan iedereen terecht die beter wil worden in de Nederlandse taal of meer kennis wil opdoen van computers en internet. En partner van de bibliotheek is ook de Volksuniversiteit met een divers aanbod aan cursussen voor iedereen.

Als er iets is dat ik de afgelopen vier weken beter op mijn netvlies heb is dat de diversiteit van het aanbod van de bibliotheek. Als ik nu antwoord moet geven op de vraag van iemand of het bestaansrecht van de bibliotheek zo langzamerhand niet heeft afgedaan, (want wie leest er nu nog een fysiek boek) hoor ik mezelf met verve vertellen over wat er allemaal in de Bibliotheek Deventer gebeurt, wie er allemaal gebruik van maken en met hoeveel flexibiliteit bijvoorbeeld de medewerkers van de front office zich het brede scala aan vragen eigen moeten maken om mensen wegwijs kunnen maken.

Het in gesprek zijn met de stad heb ik de afgelopen weken ook zelf ervaren door een oproep te plaatsen in de Stentor, wie er nog ideeën heeft over de bibliotheek. Dat heeft tot een aantal reacties geleid die, zal ik er eerlijk bijzeggen, voor het merendeel kritisch waren. Sommige reacties hebben al tot wijzigingen geleid zoals de plek op de website waar we verwijzen naar e-books. Ik vind het belangrijk dat we open staan voor feedback en dat we van de kritiek leren. Gelukkig kwamen er ook positieve reacties en tips die we kunnen gebruiken bij de verbetering van de dienstverlening en bij de planvorming voor de nieuwbouw. Over al deze zaken en heel veel andere onderwerpen zal ik regelmatig via dit medium met u communiceren. De kop is er af, ik ga lekker door!

Alice van Diepen
directeur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten