vrijdag 19 april 2013

Enthousiaste voorleescoördinatoren bevorderen leesplezier dankzij training

Tevreden bekijk ik de evaluatieformulieren na afronding van de training voorleescoördinator. Een dikke 8 krijgt de Bibliotheek Deventer gemiddeld voor deze training, die zij aanbiedt in het kader van BoekStart in de kinderopvang. Ik lees opmerkingen zoals, leuk, interessant, leerzaam en goede tips meegekregen. Iemand schrijft: bedankt voor de training! Natuurlijk streelt dat het ego van de trainer, laat ik eerlijk zijn, ik ben tenslotte ook maar een mens. Veel belangrijker is het natuurlijk dat het doel bereikt wordt.

BoekStart in de kinderopvang moet er voor zorgen dat voorlezen een vaste plek krijgt in het dagprogramma en in het pedagogisch beleid van de instellingen. Daar is een goede leesomgeving voor nodig met een aantrekkelijke collectie boeken.De training tot voorleescoördinator is opgezet om pedagogisch medewerkers tips te geven hoe ze het voorleesbeleid vorm kunnen geven en om het vast te leggen in een leesplan.

Gezellig samen boeken bekijken
Voor kinderhandjes 
In twee hele praktische bijeenkomsten leerden de deelnemers kinderboeken selecteren op leeftijd en op soort. Vervolgens kregen ze als opdracht om te kijken naar hun eigen collectie. Hoe actueel is die nog? Welke soorten boeken ontbreken? Aan de hand van foto’s van hun eigen leesomgeving keken we gezamenlijk naar de inrichting. Hoe toegankelijk zijn de boeken? Staan ze hoog op een plank of kunnen de kinderen er zelf ook eentje pakken?

Ik begrijp dat pedagogische medewerkers zuinig zijn op hun boeken en ze niet altijd op pakhoogte van de kinderen willen aanbieden. Dat kan natuurlijk als de boeken dan maar wel regelmatig worden voorgelezen. Toch zie ik liever dat kinderen leren met boeken omgaan. Geef ze de kans om die prachtige platen zelf te bekijken. Gelukkig lenen bed-bad- en boxboekjes, aanwijs- en benoemboeken zich uitstekend voor een leeshoek want die kunnen tegen een stootje.

Ouders enthousiast maken
Uiteraard kwam tijdens de training ook de samenwerking met de bibliotheek aan de orde. Via 100 procent lidmaatschap wil de bibliotheek nog meer kinderen tussen de 0 en 4 jaar aan zich binden. Daar heb je de ouders bij nodig die nut en noodzaak zien. Om die te bereiken kan de kinderopvang in samenwerking met de bibliotheek informatieavonden organiseren over het belang van voorlezen. Belangrijkste tip van de voorleescoördinatoren aan mij en dus ook de bibliotheek was om deze ouderavonden zo praktisch mogelijk in te vullen. Niet teveel theorie, maar voordoen hoe je voorleest en veel soorten boeken laten zien. Ons team educatie kan hier zeker wat mee.

Trots
Donderdag was de laatste bijeenkomst bij Mancemax, kinderboeken en koffie en werden de certificaten uitgereikt. De deelnemers lieten in hun leesplannen zien dat ze uitstekend in staat zijn uitvoering te geven aan het voorleesbeleid. Om ze alvast op weg te helpen gingen ze allemaal met een boekentas vol met kinderboeken terug naar de eigen instelling.
Uitreiking certificaten training voorleescoördinator,
BoekStart in de kinderopvang,  Deventer
Als trainer voel ik me super trots als ik kijk naar de foto met alle gecertificeerde voorleescoördinatoren. Uit de evaluatie blijkt dat ik mijn enthousiasme voor leesplezier heb weten over te brengen. Zoals met veel dingen werkt dat natuurlijk alleen maar als er tweerichtingsverkeer is. De cursisten stonden open voor het verhaal en er werd veel onderling uitgewisseld. Daar heeft de cursusleider stiekem ook weer veel van geleerd. Daarom zeg ik: bedankt, voorleescoördinatoren! En natuurlijk heel veel succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten