dinsdag 30 december 2014

Tot ziens in de bibliotheek!


In de afgelopen maanden mocht ik leiding geven aan de Bibliotheek Deventer als interim-directeur. Mijn opdracht zit er bijna op en dit zal dan ook mijn laatste stukje zijn in deze nieuwsbrief en op dit blog. De nieuwe directeur Alice van Diepen staat klaar in de coulissen om het stokje over te nemen.  Ik zeg dus tot ziens!

En dat tot ziens, heeft wel een dubbele bodem. In de afgelopen maand vond de architectenselectie plaats voor de nieuwbouw van de nieuwe bibliotheek in de binnenstad. Een spannend proces waarbij het architectenbureau Bierman Henket als beste uit de bus kwam. Overigens is Alice van Diepen - als nieuwe directeur - nauw betrokken geweest bij deze keuze.

Voor de goede orde: het gaat hier nog maar om de selectie van de architect en bovenstaande plaatje is ook nog maar een 'artist impression'. Helaas mogen we niet zoveel zeggen over de architectenkeus in verband met de Europese aanbestedingsregels. Wat we wel kunnen zeggen is dat deze architect een goede visie had op waar een moderne bibliotheek aan moet voldoen. Een bibliotheek als stadsstudiehuis voor grote en kleine burgers, een bibliotheek als media-atelier voor mediawijsheid en mediaproducties, een bibliotheek als werkplaats voor zelfredzame burgers en een bibliotheek als ontmoetingsplaats rond verbeelding. En ja, we blijven ook nog boeken uitlenen.  Overigens in 2014 heeft de bibliotheek weer meer uitgeleend dan in 2013.

Een nieuwe directeur en op naar een nieuwe bibliotheek in de binnenstad!  Ik hoop dan ook u snel nog eens te zien in dat nieuwe pand. Deventer verdient zo'n mooie plek voor burgers. Ik zeg dus ook graag: Tot ziens.... in de bibliotheek aan de Stromarkt!

3 opmerkingen:

  1. De bibliotheekfuncties in jouw blog klinken veelbelovend Mark. Mede daarom kijk ik uit naar het vervolg van het nieuwbouwproces in Deventer. Voor alle bekenden aldaar: een voorspoedig 2015 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter, Dank voor je reactie. De nieuwe bibliotheek is dichterbij dan we denken. Ik zie hem al dagelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bierman Henket is een uitstekend bureau, dus het nieuwe ontwerp is in goede handen. Ik hoop dat ze behoud van het bestaande gebouw serieus (mogen) onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen