donderdag 24 juli 2014

ZomerBieb schot in de roos

ZomerBieb is in volle gang. Gisteren was alweer de derde creatieve doe-dag voor kinderen in de Bibliotheek Centrum. We zijn dus precies op de helft en het valt niet tegen. Sterker nog, het is succesvol. Gemiddeld 50 kinderen tot nu toe kwamen sprookjes verzinnen, dichten, koekversieren, knutselen en natuurlijk film kijken in de Kleine Keizerin.

Het verbaast me dat er het eerste jaar dat we het organiseren zoveel kinderen komen. We hebben tenslotte geduchte concurrentie. Woensdagmiddag was misschien niet de beste dag om te kiezen en wie wil er nou met lekker weer binnen zitten? U begrijpt, persoonlijk had ik mijn bedenkingen. Gelukkig waagde collega Agnes de sprong en zette door. Met een mooi programma en goede pr kom je dus ook met concurrentie en snikheet weer een heel end.

Kleien met Carla
Gisteren mocht ik zelf creatief aan de slag met de kinderen. Animatiefilmpjes maken met snoep. Dat laatste is sowieso al een feest, want het snoep mocht na afloop uiteraard opgegeten worden. Niet dat ik gelijk al veel klantjes had met interesse. Mijn concurrentie die dag was namelijk ook heel groot en gewoon niet te winnen, want wie wil er nou niet kleien samen met een professional. Carla Dijk deelde grote hompen kneedbaar materiaal uit dat verwerkt ging worden tot iets met een vis. De mooiste creaties verschenen, van fantasie tot bijna echte vissen, in een kom, op een schildje, alles mocht. Aan het eind van de dag stond een kar vol vissen klaar om gebakken te worden. Wie ze wil zien moet eerdaags maar eens naar de bieb komen, want ze worden tentoongesteld.

Plezier voorop
De filmpjes kunt u nu al zien. Wel goed kijken hoor, want de meeste animatiefilmpjes zijn super kort. Nou kun je daar als begeleider over vallen want je wilt graag dat de kinderen oscar-waardige projecten afleveren, met een pakkend begin, nooit saai midden en een totaal verrassend plot. Uiteraard wil je dat, maar je krijgt het niet. Zelfs niet bij benadering. Wat je wel krijgt zijn blije kinderen. Ze hebben voor het eerste een animatiefilmpje gemaakt, stukjes snoep tot leven gebracht en ze zijn blij met het resultaat van 3 seconden (oké eerlijk zijn, 2 seconden). En dat is voor mij genoeg. Dus als er volgend jaar weer ZomerBieb is (en waarom niet) sta ik er graag weer met mijn twee laptops en hopelijk ook de hulp van collega Asuman.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten