dinsdag 24 september 2013

Neusgierig, citaten 4- 10 september

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 4- 10 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Borgele.

Wat gebeurt er als ons zonnestelsel tegen een ander zonnestelsel aanknalt? Vliegt de aarde dan uit z’n baan, gaan we dan weg van de zon? Bevriezen we allemaal?
Raoul, 10 jaar

Kunnen we op een of andere manier contact leggen met de mensen die dood zijn?
Bernadette, 45 jaar

Ja, ik heb even boodschappen gedaan en nu weet ik het. 1e vraag: Wat wordt er gemaakt van het verzamelde afvalplastic? 2e vraag: Waar wordt fleece van gemaakt en waar blijft het als het slijt in de was? 3e vraag: Waarom zitten die plastic microbolletjes nog steeds in allerlei producten? Waarom is er geen gemakkelijk lijstje openbaar gemaakt zodat je weet welke shampoo en tandpasta’s je kan boycotten?
Greet, 53 jaar

Ik wil meer weten van de hersenen van de linkshandige. Ik denk dat dyscalculie ermee samenhangt, maar er is vooral onderzoek gedaan met rechtshandigen! Wat moeten wij als ouders voor aanwijzingen geven aan onze linkshandige kinderen?
En: waarom zijn mannen van boven de veertig vaak zo lang van stof?
Anke, 42 jaar

Waarom lopen we als mensen zo achter elkaar aan? Waarom gaan we door met onze rat-race economie? Terwijl het al lang niet meer werkt. Waarom komt de ruilhandel niet van de grond? Waarom vernieuwen we niet? Het duurt allemaal zo lang! Waarom moeten we eerst met de kop tegen de muur lopen?
En van die breedsprakige mannen boven de veertig: dat zal een gebrek aan sex zijn denk ik.
Jack, 44 jaar

Wat is gezond eten? Welke soorten fruit vooral? Welke groente? Moeten we naar de supermarkt of naar de boer? Ik vind de berichten te tegenstrijdig. En hoe tegenstrijdiger het klinkt hoe nieuwsgieriger ik word. Eerst was melk goed voor elk, nu ineens alleen voor baby’s!
Jet, 52 jaar

Free-runnen vind ik leuk. Dan kan je over daken rennen. Daarom wil ik leren hoe het moet, de salto en vooral de ‘achteruit-salto’, de ‘backflip’. Daar ben ik voor de vakantie al mee begonnen. Maar ik heb nog wel hulp nodig.
Jelle, 10 jaar

Ik wil alles onderzoeken wat mensen blij kan maken: hoe ze gezonder worden, lichamelijk maar ook geestelijk, dat hoort bij elkaar. Ik geloof niet in het lot. Het gaat over hoe de mensen het samen doen. We horen ook bij elkaar. We zijn een ketting. Eén stukje kapot en  het systeem werkt niet meer goed. Maar we zijn niet meer zo goed voor elkaar. We zijn net radio’s die niet goed ontvangen, ons hart is niet afgestemd. Hoe krijgen we dat weer beter?
Hac, 60 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:    
                                                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten