maandag 6 juli 2015

Nieuwsgierigheid wint van warmte

Wat was het heet dit weekend. En wat had ik daardoor geen zin om de stad in te gaan om me in een plakkend pak mensen te bevinden, samen kijkend naar Deventer op Stelten. Maar ik moest wel, vond ik. Als een stad zo uitpakt ben je eigenlijk verplicht je waardering te tonen door op z'n minst even langs te gaan. En ik wilde echt graag naar de Bibliotheek van Nieuwsgierigheid voor het optreden van TAMTAM objectentheater.

Op zondag om 15.00 uur bezocht ik voorstelling nummer 20 van de totaal 22 die ze zouden doen. Nog net op tijd dus. Omdat de belangstelling zo groot was had ik eigenlijk een kaartje nodig. Maar vooruit, omdat ik van de bieb ben en de Bibliotheek van Nieuwsgierigheid ook een beetje een filiaal van ons is, mocht ik aan de rand plaatsnemen en kijken naar de voorstelling Roestige Spijkers en Andere Helden. Een titel die inderdaad de fantasie doet prikkelen.

Eindbeeld van de voorstelling. Rechts Marije van der Sande 
De voorkant van Stromarkt 19 was verduisterd met gordijnen en vervolgens mooi uitgelicht zodat het rauwe van de gestripte muren goed tot zijn recht kwam. Een perfecte omgeving om in de sfeer te komen voor een voorstelling waarbij oude, gebruikte, roestige, gebogen en geplette objecten de hoofdrol spelen. De bezoekers schoven keurig aan op de bankjes voor een groot scherm. Het licht doofde en het spel begon. Gérard Schiphorst en Marije van der Sande toverden ter plekke een verhaal zonder woorden op het doek. Roestige Spijkers werden bergen, dan vogels en vervolgens armen en benen. Werkhandschoenen, geplette koffiebekers, esdoornzaad en dennenappels transformeerden tot Andere Helden met hun eigen avontuurtjes. Fascinerend, mede door de zeer goed uitgekozen muziek.

Na afloop wordt ruimt Gérard Schiphort alles systematisch
op voor voorstelling nummer 21, de op één na laatste
Het publiek waardeerde het optreden met veel oh's, ah's en een lang applaus na afloop. Terecht naar mijn mening. Als biebmedewerker heb ik natuurlijk niets waar ik aanspraak op mag maken en toch voel ik me trots. Misschien mag het ook wel. Tenslotte zorgen we er met z'n allen voor dat de Bibliotheek van Nieuwsgierigheid open blijft zolang het kan. Totdat het onderdeel wordt van de nieuwe Bibliotheek Centrum blijft Stromarkt 19 een plek waar nieuwsgierige projecten onderdak kunnen krijgen.

Het volgende project staat al weer op de rol. 'As we speak' wordt de Bibliotheek van Nieuwsgierigheid vrijgemaakt en foto's naar binnen gebracht. Van 9 juli tot en met 15 augustus staat het gebouw ter beschikking van de Projectgroep Deventer Fotografen voor hun expositie 'De nieuwsgierige fotograaf'. U bent van harte welkom bij de opening op donderdag 9 juli om 20.00 uur. De deur staat open om 19.30 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten